WebLego
Alapok
 
Kpszerkeszt
 
Hangszerkeszt

Audacity hangszerkeszt lers

 
CSS Design
 
nnepek
 
Demk
 
Szexi
 
Animcik
 
Kpek
 
Audacity hangszerkeszt

 

 

Forrs: Dvork Bence

Kiegsztette: Kiss Tams, WebLego 


Az Audacity nev hangszerkeszt program a legtbb amatr felhasznli ignyt kielgti, radsul mg pnzbe sem kerl.

Az Audacity ingyenessge kornt sem jelenti azt, hogy komolytalan programmal lenne dolgunk. Az eleinte persze egyszernek indult hangszerkeszt mra komoly versenytrsv vlt a drga kereskedelmi szoftvereknek.

Az program Windows 9x/Me, valamint NT4/2000/XP rendszereken kvl Linux, st a Mac OS9, Mac OS X al is elkszlt, igazi multiplatformos szoftver.

Azt, hogy csak ltszlag egyszer az szoftver, az is jelzi, hogy 24 s 32 bites hangmintkat is tmogat. Ezeket kpes lejtszani kisebb tuds hangkrtykon is.

Az Audacity kezelfellete rszben magyar nyelven szlt meg minket -- egy kicsit furcsa, hogy az egyms alatti funkcik kzl az egyik magyar, a msik mg angol nyelv.

Kezelfellett dokkolhat eszkztrakkal lttk el, ezeket levlaszthatjuk a felletrl, s brhol elhelyezhetjk a munkaasztalon. A lejtszs vezrl eszkztr a legszembetnbb, itt tallhatk a lejtszs vezrl gombok (sorrendben: ugrs az elejre, lejtszs, felvtel, megllts, lellts, ugrs a vgre), melyek magnkon, stlmagnkon, CD-lejtszkon is hasznlatos, egyetemes piktogramokkal vannak elltva.

Elttk egy csoportban hat alapvet szerkesztsi eszkz tallhat. Az els a kijell kurzor. Ha ezt kivlasztva a megnyitott hang kpre kattintunk, akkor a lejtszsi pozcit hatrozhatjuk meg, "kattint s hz" mdszerrel pedig egy tetszleges rszt jellhetnk ki.

Tle balra tallhat a burkolgrbe eszkz, amivel a hangminta hangerejt llthatjuk, egy kattintssal pedig j trspontot adhatunk a grbhez. Hasznlata roppant ltvnyos, a hang kpe krl egy vastagabb kk vonal jelenik meg, ami a maximlis jelszintet mutatja.

A ceruzval izgalmas dolgokat csinlhatunk. Hasznlata eltt alaposan r kell nagytanunk a hangminta kpre (ha a nagyts mrtke mg nem elegend, azt a program hibazenettel jelzi). Megfelelen kzelrl nzve a hang kpe apr pontokbl ll, melyeket egy grbe kt ssze. Ezeket a pontokat ragadhatjuk meg a ceruzval, illetve kattint s hz mdszerrel egyszerre tbb pontra is hatst gyakorolhatunk. Ezt apr kattansok eltntetsre rdemes hasznlnunk, egybirnt nem rdemes vitzkedni vele, mert tbbnyire csak tnkretesszk a mintt.

A nagytt hasznlata nem okozhat sok gondot: a bal egrgombbal kattintva kzelthetnk, a jobbal tvolthatunk, illetve a bal egrgombot nyomva tartva ki tudjuk jellni azt a rszt, amit teljes szlessgre szeretnnk nagytani. A nagyttl balra egy vonalat tallunk kt nyilacskval, ami az ideltol eszkz piktorgrammja. Ezzel a hangmintt megragadva jobbra-balra helyezgethetjk az idtengely mentn.

Az utols eszkz a Multi-Tool nvre hallgat. Ennek hasznlata gyakorlottabb felhasznlknak ajnlott, mivel az eddig felsorolt sszes eszkzt helyettesti. Ha kijellni kvnunk vele, ugyangy kell hasznlnunk, mint a kijell kurzort, m a hanger burkolgrbe hatrvonalt s a kp bal, illetve jobb szls cskjt jobb elkerljk. A burkolgrbe hatrvonaln kurzorunk tvlt burkolgrbe eszkzre, a kt vgn pedig az ideltolra. A jobb egrgombbal kattintva nagythatunk, az egr grgjvel pedig ki-be zoomolhatunk.

A vezrl eszkztrtl jobbra tallhatk a kever s szerkeszt eszkztrak. A kevern a visszajtszs, valamint a bemen jel hangereje szablyozhat. Kivlaszthatjuk azt is, hogy melyik bemenetrl kvnunk digitalizlni (ez hangkrtynknt vltoz). A szerkeszts eszkztron a kivgs, a msols s a beilleszts mvelet ikonja mellett a Trim Outside Selection s a Silence is helyet kapott. A Trimmel a kijellt rszen kvl mindent eltntethetnk, mg a Silence-szel fordtva: csak a kijellt rsz helyre kerl csend. Kt grbe nyilat brzol gomb jelli a szerkesztsi mvelet visszavonsa s a visszavons utni ismtelt vgrehajts szolgltatst. Mellettk tallhat mg a zoomols eszkztra, amelyen a kzelts s tvolods mellett a kijellt rszt az ablakhoz igazt, valamint a teljes projektet megmutat nyomgomb tallhat.

 Hzd s ejtsd mdszerrel pakolszhatjuk kedvnkre a klnbz svok kztt a hangmintkat vagy rendezgethetjk a svokat. Minden hangsv elejn van egy kis panel a legfontosabb informcikkal s egy lefel mutat fekete nyilacska alatt egy loklis menvel. Itt lptethetnk le vagy fel svot, illetve feloszthatjuk a sztere svot kt nll monra. A hang kpt nemcsak a hagyomnyos hullmalak formtumban, hanem dB sklj hullmalakknt, sznkpknt, valamint hangmagassgkpknt (EAC -- Enhanced Autocorrelation) is lehet brzolni. Itt llthatjuk be a sv bitmlysgt, illetve mintavteli frekvencijt is. A svokat nmthatjuk vagy szlba kapcsolhatjuk (olyan, mintha az sszes tbbi svot elnmtannk), illetve llthatjuk a hangerejt s a sztere balanszot -- ez utbbi kett a vgtermkre nincs hatssal, csupn a szerkesztst hivatott segteni. Sztere svokat vghatunk egy svra, llthatjuk monra.

A mensor

A Fjl menben megnyithatunk WAV, AIF, AU, OGG, MP3, AUP (XML-alap Audacity project) file-okat, s most mr ffmpeg kompatibilis fjlokat is (ezekhez dll kiegsztsek szksgesek) exportlhatunk ugyanilyen formtumokba. Itt talljuk a belltsokra szolgl alment is. Ebben adhatjuk meg az alapvet ki- s bemeneti eszkzk mellett az alaprtelmezett mintavtelezsi frekvencit (tvesen itt mintavtelezsi sebessgnek hvjk), a bitmlysget, illetve a vals idej, valamint a j minsg mintavteli konverterek tpust.

Az egyes funkcik gyors elrst szolgl billenty-kombincikat s az egrmveletekre vgrehajtand parancsokat kedvnkre mdosthatjuk.

A Szerkeszts men els felben a szerkeszts eszkztron tallhat mveletekkel tallkozhatunk. A menben emellett szerepel mg a split (a kijellt helyen kt kln svba vgja az eredeti svot), illetve a kettzs (olyan mint a split, de az eredeti kijells helyn is megmarad a hang) lehetsge is.

Ez alatt vannak a specilis kijell parancsok (mindent kijell, kijells a kurzortl, illetve kurzorig). A Find Zero Crossings nagyon hasznos parancs: a kijells hatrait kis mrtkben mdostja gy, hogy a hanghullm peridusnak nullpontjra essenek, gy elkerlhetjk a kattan hangot, ami ellenkez esetben ltrejhet. A Selection Save-vel elmenthetjk a kijells pozcijt, amit ksbb a Restore paranccsal visszahvhatunk. Kln menparancs van a kivlasztott rsz vagy a teljes sv elejre, illtev vgre trtn ugrsra. A Snap to... szolgltats bekapcsolsval a kijellsnk hatrait a program mindig automatikusan a legkzelebbi msodpercre mozgatja, azaz pldul ha 3,2-hz illesztjk, a program 3-hoz teszi.

A Nzet menben a nagytsi funkcik mellett megadhatunk a kperny egyb rszeire vonatkoz belltsokat, pldul meghatrozhatjuk a hangsv megjelentsnek vzszintes mrtkegysgt, ami lehet pldul id, film frames, CDDA frames, CDDA szektor stb. Itt tallhat az eddig elvgzett mveletek listja (History), amelynek segtsgvel tetszs szerinti mlysgben visszavonhatjuk az elzleg kiadott parancsokat.

A Projekt menben a teljes projektnkre vonatkoz utastsokat, kztk a tbbsvos szerkesztshez szksges menpontokat tallhatjuk. Itt importlhatunk jabb hangfile-okat, melyek egy projekten bell jabb svban fognak megjelenni. Kszthetnk egy "Cmke sv"-ot, melyre az id fggvnyben megjegyzseket rhatunk, pldul hogy pp melyik hangszer lp be az adott ponton. Ha a hang kpn kijellnk egy rszt, az Add Label At Selection szolgltats (Ctrl B), segtsgvel pont oda tehetjk a kommentrunkat a kijells kezdettl kezdden. rdekes, hogy a Cmke svot kln a Fjl menben menthetjk el, s itt a Projekt menben tlthetjk be.

Egy msik specilis svot, nevezetesen idsvot (Time Track) is beszrhatunk. Ennek beosztsa megegyezik a fltte lthat vonalzval, alatta pedig egy vonalat ltunk. Ez a vonal az eszkztrban tallhat burkolgrbe eszkzzel mdost: ezzel azonban nem a projekt hangerejt, hanem a sebessgt, tempjt mdostjuk. A vonalz beosztsnak az a lnyege, hogy ha mdostottuk a tempt, ltni fogjuk az eredeti vonalzhoz kpest az eltrst. Az idsvban trtn sebessgmdosts a hangmagassgot is megvltoztatja.

A profi svos szerkesztkhz hasonlan MIDI file-t is importlhatunk az Audacitybe, br szerkeszteni nem tudjuk (legfeljebb egy-egy oktvval lejjebb, illetve feljebb lptethetjk a hangmagassgt).

Szintn a Projekt men alatt tallhat az MP3-exporthoz mellkelhet ID3v1-es s ID3v2-es tagek szerkesztje. A tbbsvos szerkesztsnl hasznos mg az Align tracks menpont, amelynek segtsgvel egymshoz, a kijellshez vagy a kurzorhoz igazthatk a svok, idben eltolva.

A Generls menben a kijellt rszre vagy a teljes svra csendet, egyszer sznusz-, frszfog- vagy ngyszgjelet, esetleg fehrzajt generlhatunk tetszleges frekvencival s amplitdval. Ezenkvl tallhat mg kt egyelre beta llapot eszkz: a Klick track metronmjeleket, a Pluck pedig egy meghatrozott magassg hangjelet szr a svba. Ezek hasznlata sorn lefagyhat a program, jobb esetben pedig nem trtnik semmi.

A beptett effektusok

A programban szmos beptett effektust tallunk. A legels menpont az utoljra vgrehajtott effektus ismtlse, ez akkor hasznos, ha gy rezzk az elvgzett effektus nem fejtett ki kell intenzitst.

Change pitch: itt a hangmagassgot vltoztathatjuk gy, hogy a temp vltozatlan marad. Kivlaszthatjuk a kezd s a cl hangmagassgot, flhangonkt, szzalkban vagy akr egsz pontosan Hz-ben megadva a frekvencit.

Change Speed: ez hangmagassg vltozsval egytt jr sebessgmdosts. rdekessge, hogy nemcsak szzalkban, hanem az analg lemezjtszk lemezforgatsi sebessgben is megadhatjuk a vltoztatst. Pldul ha egy 78-as fordulat lemezt megfelel lemezjtsz hinyban 45-s vagy 33-as fordulaton vettnk fel, akkor itt egyszeren visszalltjuk a megfelel sebessget.

Change Tempo: a lejtszs sebessgt vltozathajuk a hangmagassgtl fggetlenl. Hrom fle mdon adhatjuk meg a vltozs mrtkt, a szoksos szzalkos meghatrozs mellett a zenei letben meghatroz jelentsg mrtkegysggel (BPM -- beat per minute, azaz a percenknti temszm) is dolgozhatunk. Ekkor meg kell adnunk a dal eredeti BMP-jt, majd azt, hogy mire akarjuk vltoztatni. Ezeken kvl msodpercalapan is dolgozhatunk: a program megadja a hanganyag hossztt, neknk pedig csak azt kell bernunk, hogy mennyire vltoztassa.

Compressor: az ltalunk belltott hangerszintet meghalad rszeket meghatrozott arnyban ersti, illetve halktja. A Threshold csszka a kszbszintet lltja, a Ratio a kompresszls arnyt, az Attack time pedig pedig a felfuts sebessgt.

Equalizer: a hang egyes frekvencia-sszetevit ersthetjk vagy elnyomhatjuk. Az Audacity equalizervel a 30 s 10000 Hz kztti tartomnyon ersthetnk illetve gyengthetnk. Eredetileg egy egyenes vonalat ltunk a kpernyn. Ha ezt a vzszintes skln leolvasott frekvencia pontjban megragadjuk, s felfele hzzuk, akkor azzal azt a frekvencit erstettk. Elre definilt belltsokat is kiprblhatunk, melyek kztt elterjedt lemezjtszkhoz ksztett belltsok is megtallhatk, tbbek kztt a RIAA korrekcihoz szksges paramterezs. gy az Audacityvel is elvgezhet a megfelel elerst nlkl rgztett hanglemez-felvtelek utlagos korrekcija.

FFT szr: szintn hangsznszablyzsra hasznlhat, csak itt nagyobb szabadsgunk van, ugyanis 0 s 24 kHz kztt szablyozhat grafikusan a szrs.

Ersts: egyszeren vltoztatja az amplitdt, vagyis a hangert. Itt nagyon hasznos a Kivgs nem engedlyezett felirat kapcsol. Ez alapesetben be van kapcsolva, s nem engedi, hogy tlvezreljk a svot, csnya torztst okozva ezzel.

Felkevers: a kijellt rszen gy mdostja a hangert, hogy a teljesen csendbl linerisan ersdik fel a jel. A lekevers menpont hatsa rtelemszeren ugyanez, csak fordtott irnyba. Paramterezni nem lehet, ha nem j a lineris ersds, akkor kzzel, a burkolgrbe lltsval kell a megfelel fel- vagy lekeverst belltani.

Fziseltol: fziseltolsos effektusokat hozhatunk ltre. Ilyenkor az eredeti hang mellett szl az idben eltolt msolata, gy bizonyos frekvencik hol kioltjk, hol erstik egymst). Megadhatjuk az LFO azaz alacsonyfrekvencis oszcilltorral a fziseltols sebessgt s kezd fzist, a szakaszokkal pedig hogy hny fziseltolt msolat legyen. A visszajelzs csszkval tulajdonkppen a visszacsatols mrtkt llthatjuk be, azaz a fziseltolt kpet visszakeverhetjk az eredeti jelbe, s gy intenzvebb hatst rhetnk el. Ehhez hasonl effektus a Wah-Wah, ami frekvenciaszr, a szr jsgi tnyezjnek (rezonancia) vltoztatsi lehetsgvel megfejelve.

Megfordts: a magyarts kiss szerencstlenl kt "megfordts" menpontot eredmnyezett. Az elsben a frekvencik fzisfordtsrl (invert), mg a msodikban a lejtszs megfordtsrl van sz (reverse).

Mlykiemels: tulajdonkppen egy equalizerrel is megoldhat effektus, m itt elg megadunk, hogy milyen magas frekvenciig s hny dB-lel erstse a frekvencikat.

Normalize: hasznlatval a lehet legnagyobb torztsmentes hangert rhetjk el, emellett megsznteti a DC-eltolst (amikor a hullmalak kzpvonala nem esik egybe a 0 ponttal).

Repeat: tulajdonkppen nmi vglap-mvelettl kml meg minket, a kijellt rszt annyiszor szrja be maga mg, ahnyszor kvnjuk.

Visszhang: rendkvl egyszer effektus, a ksleltetsi id s az elhals mrtke llthat be.

Zajszr: az Audacityben egyszer, m rendkvl hatsos zajszr tallhat. Els lpsben ki kell jellnnk a hangmintbl egy adag zajt, amit majd szeretnnk eltvoltani, majd a Zajprofil ksztse gombra kell kattintanunk. Ezt kveten jelljk ki a szrend tartomnyt, s a Zaj eltvoltsa gombbal tntessk el a korbban kijellt rszhez hasonl zajsszetevket. Egyedli belltsi lehetsgnk, hogy a szrs milyen intenzitssal trtnjen. Nem rt vatosan bnnunk ezzel a szrvel, ersen javasolt a Preview gomb hasznlata, mivel a tl intenzv zajeltvolts a felvtel minsgt is alaposan ronthatja.

Mg szmos hangmdosts kiegszt dll tlthet le a programhoz.

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Ltogatk az oldalon

 

 
Levlkld

 

 
Banner csere

 
 
 
Go
 

 

Kapcsolat

Adatvdelmi tjkoztat

 

 


Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU