WebLego
Alapok
 
Kpszerkeszt
 
Hangszerkeszt

Audacity hangszerkeszt lers

 
CSS Design
 
nnepek
 
Demk
 
Szexi
 
Animcik
 
Kpek
 
Gimp kpszerkeszt lers

Keress r a weben, ahonnan letltheted a magyar vltozatot,  a program ingyenes!

Ajnlott a 2.6.8 vagy 2.6.9 verzi, pldul innen: Letlts

Letlts utni teendk: Bellts

Nagyon lnyeges, hogy a GIMP programot a sajt ignyeidnek - s a szmtgp teljestmnynek, valamint a monitor felbontsnak - megfelelen lltsd be. gy, hogy ne terheld feleslegesen a gpet s a program is megfelelen mkdjn. Az albbiakban megprblom elmagyarzni a Belltsok prbeszdablak belltsi lehetsgeit s igyekszem nhny jtanccsal is szolglni.

A Belltsok prbeszdablakot a Kp ablak > Szerkeszts > Belltsok... tvonalon rheted el.
Rgebbi GIMP verzikban pedig a Fjl men > Belltsok... tvonalon.

 

A menpontok a prbeszdablak bal oldaln lthatak.
 

 

Az egyes menpontokhoz tartoz rszletes belltsi lehetsgek a prbeszdablak jobb oldaln foglalnak helyet.

Krnyezet

Visszavonsok maximlis szma
- Itt hatrozhat meg, hogy a kp szerkesztse kzben mennyi lps legyen visszavonhat. Alaprtelmezettknt 5 lps vonhat vissza. Javaslom, hogy a visszavonsok szmt lltsd magasabbra.
(Egy bonyolultabb, tbb rteg kp szerkesztse kzben bosszant, ha mondjuk meggondolod magad s tz lpst kellene visszalpned, hogy onnan jra szerkeszd a kpet, de a Gimp csak tt engedlyez. Ilyenkor elrl kell kezdeni a kp szerkesztst.)

Maximlis visszavonsi memria
- 128 MB az alaprtelmezett bellts. Ha nagyon magasra lltottad a visszavonsok szmt, ezt az rtket is rdemes magasabbra lltani.

Kpgyorstr mrete (angolul Tile cache)
- Ez a belltsi lehetsg egy kis magyarzatra szorul: a Gimp programot eredetileg Linux rendszerre rtk. Itt hasznlatos az n. Swap file, magyarul Cseretr. Ez a merevlemeznek egy bizonyos nagysg terlete, mrete, amelyet a program teleptsekor kell belltani s arra szolgl, hogy a gp memrijt (RAM) meghalad mveletek elvgzsekor az opercis rendszer a merevlemeznek ezt a terlett is ignybe vehesse. Ha a nagyon nagy mret kpekkel kell szerkesztsi mveleteket vgezni, akkor a Gimp ignybe veszi a cseretrat is, mint memrit.
Windows rendszerben ezt a szerepet a Lapozfjl tlti be.
Ennek a belltsnak leginkbb a gyenge s kevs sajt memrival rendelkez P2-es s P3-mas gpeken van szerepe, ahol nem mindegy, hogy mennyire terheled meg a memrit a Gimp hasznlatval. (Ha nagyon, akkor ms programok egyidej futtatsra csak kevs memria marad.) Mita a mai kor kvetelmnyeinek megfelelen a minimlis RAM 1 GB (A Vista nem is nagyon fut 2 GB Ram alatt), s a merevlemezek mrete is hatalmasra ntt, nem kell ezt a gyrilag belltott rtket nvelni, csak akkor, ha azt ltod, hogy a Gimp lassan s nehezen oldja meg a feladatokat.

j kp maximlis mrete
- Itt llthat be az j, res (fehr, fekete, vagy tltsz) kp mrete megabjtokban. (Csak akkor van szksg magasabb rtk belltsra, ha eleve nagy kpekkel dolgozol, pl. ha a Gimp programot a digitlis fnykpezgprl bemsolt kpekkel val munkra hasznlod. Nha szksg lehet a kp egy rszletnek, vagy a teljes kpnek egy j, ugyanakkora mret res kpbe val msolsra.)

Hasznland processzorok szma
- Ma mr vannak tbb processzoros gpek is. Itt hatrozhatod meg, hogy a Gimp mennyit hasznljon bellk. A tbbmagos processzorokkal nem tudom, mi a helyzet, az n gpem processzora csak egymagos. Valaki igazn megrhatn, hogy mit mutat ez az az rtk tbbmagos processzor esetn!

Blyegkpek

- Blyegkpek mrete: a hosszks, fehr kis ablak jobb szln lthat lefel mutat nylra kattintva a legrdl menbl kivlaszthatod a szmodra megfelel mretet

 

- Maximlis fjlmret blyegkp-ksztshez: bellthatod a bykegkp maximlis mrett megabjtokban, vagy ms mrtkegysgben. (Ez a belltsi lehetsg nem a blyegkpek kppontokban mrt mretre vonatkozik, hanem a merevlemezen elfoglalt hely nagysgra.)

Kpek mentse
- Megersts nem mentett kpek bezrsakor: ha bejelld a jellngyzetet, a GIMP minden kp bezrsakor "megkrdez, hogy mi trtnjk azzal a kppel, amit be akarsz zrni.

Ments: elmenti a kpet bezrs eltt, itt jonan ltrehozott kpnl (Nvtelen) meg kell adnod, hogy mi legyen a kp neve: pl.: kp1.jpg, ez egyrteg kpre vonatkozik, ha animcit mentesz, a formtuma kp2.gif legyen, mert tbb rteget tartalmaz majd.
 Ne legyen ments: bezrja a kpet ments nlkl; Mgse: bezrja ezt a prbeszdablakot s a kpet tovbbra is ott ltod a Kp ablakban.
 

Dokumentumok elzmnye
- A hasznlt fjlok bejegyzse a dokumentumelzmnyek listjba: ha bejelld a jellngyzetet, a GIMP az sszes kpet bejegyzi a dokumentumelznnyek listjba, ahol nyomon kvetheted, hogy milyen kpeket nyitottl meg a GIMP programmal. (A megnyitott dokumentumokra /kpekre/ a Gimp a program bezrsa s jra megnyitsa utn is emlkezni fog. Az emlkezshez szksges informcikat s az eddig megnyitott kpek kis elnzeti kpeit a Gimp a merevlemezen trolja. Ha kevs a szabad hely a merevlemezen, ne jelld be a jellngyzetet.


Felhasznli fellet

A Belltsok prbeszdablak bal oldaln a felhasznli fellet menpontra kattintva az albbi belltsokat eszkzlheted:

 

A Rteg s Csatorna elnzeteinek engedlyezse: nagyon fontos, hogy ezt a jellngyzetet bejelld, vagy bejellve hagyd, klnben a Rtegek s Csatornk prbeszdablakaiban nem fogod ltni a rtegek s csatornk elnzeti kpeit, hanem csak a Kp ablakban a kpet

   

 

A Rteg- s Csatorna-elnzet alaprtelmezett mrete: a fehr ablak jobb oldaln lthat lefel mutat nylra kattintva bellthatod az elnzeti kpek szmodra megfelel mrett

Billentyparancsok belltsa:

Szerkeszts men > Belltsok
A megnyl prbeszdablakban kattints a Felhasznli fellet menpontra a bal oldalon s kattints bele a Dinamikus gyorsbillentyk hasznlata felirat eltt lthat jellngyzetbe a panel jobb oldali ablakban, hogy egy kis pipt lss benne. Kattints az OK gombra.
Zrd be a Gimp programot, majd indtsd jra, hogy a Gimp megjegyezze a megvltozott belltsokat. Most mr mkdni fognak a billentyparancsok. 

Eszkzk

 

Az Eszkztrban vagy az Eszkzk menben vlaszthatjuk ki az aktulis eszkzt, azaz, hogy az egrrel mit tudunk csinlni a kpen. Tovbbiakban az Eszkzk menben lthat nevkkel fogok hivatkozni az eszkzkre. Ebben a menben vannak Szneszkzk is, amik az Eszkztrban alapesetben nem ltszanak: ezekrl itt nem is ejtek szt. Tudni kell, hogy bizonyos specilis esetekben a GIMP automatikusan tvlt msik eszkzre, gyhogy ha nem az trtnik, amit szeretnl, akkor nzd meg, hogy megfelel eszkz van-e kivlasztva!

Az eszkztron az eszkzk ikonjai alatt ltszanak az aktulis sznek: a bal fels tglalapban az eltrszn ltszik, a jobb alsban a httrszn. Ha meg akarjuk vltoztatni valamelyiket, akkor kattintsunk dupln r: ezzel megnyitjuk a sznvlaszt prbeszdablakot.

Taln legegyszerbb, ha elszr a fggleges szivrvnyon kivlasztjuk az alaprnyalatot, majd a baloldali ngyzetben kivlasztjuk a pontos sznt. Ebben a ngyzetben az alaprnyalat legmarknsabb vltozata van a jobb fels sarokban, balra egyre sttebb sznek vannak, lefel pedig egyre teltetlenebbek. Ezek szerint brmely alaprnyalatot vlasztunk a szivrvnyon, a ngyzet bal oldaln fekete van, a jobb als sarokban fehr, a legals sorban pedig a szrke rnyalatok fekettl fehrig.

A 2.2 verziban alapesetben az eszkztr aljn (kt kppel feljebb) ltszott az aktulis ecset, minta s szntmenet is. Ezek a Fjl / Belltsokban az Eszkztr cm alatt itt is bekapcsolhatk.

Alapesetben a msik ablakban alul hrom lap van, amin az aktulis ecsetet, mintt illetve szntmenetet vlaszthatjuk ki. Ha egernkkel megfogjuk az egyik mintt, s bedobjuk a kpablakba, akkor a kpet kitlti azzal a mintval. Hasonlkpp az eltr- s a httrsznt is bedobhatjuk a kpbe. (Bedobs menete: a kvnt minta vagy szn fl viszed az egeret, lenyomod a bal egrgombot, lenyomva tartva a kpablak fl viszed az egeret s ott engeded el az egrgombot.)

Most pedig lssuk az eszkzket! Az eszkztr alatt van az eszkzbelltsok lap, ennek a tartalma eszkznknt ms. A lersban nhol hivatkozok az itt tallhat belltsokra.

Festeszkzk

Figyelem, nvtkzs! Ecsetnek hvjuk azokat a formkat, amik kzl az Ecsetek lapon vlaszthatunk, de az egyik festeszkz neve is ecset.

  •   Kitlts: kattintsunk egy pontra, s akkor a pontot s a krnyezetben lv hasonl szn pontokat eltrsznnel kitlti. A Kszbszinttel adhatjuk meg, hogy mekkora eltrst visznk mg "hasonl sznnek". Az albbi pldn balrl jobbra ltszik az eredeti kp, valamint a kzps pontbl kiindul kitlts eredmnye 10, 25 s 50-es kszbszinttel.
  • Szntmenet: Vlasszuk ki a megfelel szntmenetet a Szntmenet lapon! Az els ngy szntmenetet befolysolhatjuk az eltr s a httrszn lltsval. A kpablakban nyomjuk le a bal egrgombot ott, ahol kezdeni szeretnnk a szntmenetet, hzzuk az egeret a szntmenet vgre, s engedjk el a gombot! A pldn a "Cold Steel" szntmenet ltszik hromflekppen.
    1. A kp tetejn lenyomva s az aljn elengedve,
    2. a kp kzepn lenyomva s egy picit lejjebb elengedve,
    3. a kp felett lenyomva s a kp alatt elengedve az egrgombot.
  • Ceruza a kivlasztott ecsettel eltrszn vonsokat lehet rajzolni. A ceruza - az ecsettel ellenttben - minden kppontot teljesen befest. Erre az eszkzre csak specilis esetben van szksg.
  •   Ecset Hasonl a ceruzhoz, de figyelembe veszi, hogy az ecset egyes pontjai "tltszbbak". Az albbi kp baloldaln ecsetvons, jobboldaln ceruzavons ltszik kinagytva s norml mretben. A nagytson ltszik, hogy az ecsetvons szln a fehr alapra tbb-kevsb tltszan fest pirossal, gy a kapott kppontok szne rzsasznes lesz: gy nem lesz olyan rcsks a vons szle mint a ceruza esetben.
  • Radr: Az aktulis ecsettel radroz. Jelenleg ez azt jelenti, hogy a httrsznnel fest: majd a rtegeket taglal rszben lesz mg rla sz.
  • Festkszr: az egrgombot nyomvatartva fokozatosan ersdve fest, ennlfogva a gyorsan hzott vonalak halvnyak lesznek, a lassan hzottak meg ersek.
  • Tus: ennek az alakjt az eszkzbelltsok kzt lehet megadni. Izgalmas lehet, hogy az rzkenysgnl meg lehet adni, hogy a Sebessgre mennyire vltozzon a vonal vastagsga. (Akinek van rajzoltblja, az rzkenysg alatt a Mrettel llthatja a nyomsrzkenysget.)
  • Msol: A Control billentyt nyomva tartva kattintsunk a msolni kvnt rsz egy pontjra! Ezutn ha elkezdnk festeni, akkor a msoland rsz jelenik meg a vonsaink nyomn. rdemes az Igazts alatt az Igaztott lehetsget vlasztani, hogy ha elengedjk az egrgombot, akkor a kvetkez vonsunkkal kiegszthessk a msolatot.
  • Javts: Hasonlan mkdik, mint a msol eszkz, m ez a clterlet rnyalatra sznezi a msolt mintt, hogy a csals kevsb ltszdjon. Remekl hasznlhat pl. pattansok eltntetsre.
  • Mzols: homlyoss lehet tenni vele a kpet. A Srsg hatrozza meg a homlyosts mrtkt.
  • Maszatols: olyasmi, mintha nedves ujjal kennnk el egy vzfestmnyt. Itt is a Srsg adja meg a hats erssgt.
  • Fakts vagy sttts: Ez bizony az, amit a neve is mutat. A belltsoknl adhat meg, hogy pp faktani, vagy sttteni akarunk, a Kitettsg adja meg a hats erssgt.

 

Kijelleszkzk

Ha nincs kijells, akkor minden mvelet az egsz kpen (pontosabban az egsz rtegen) kifejtheti hatst. Ha van kijells, akkor a legtbb mvelet csak a kijellsen bell mkdik. A kijells hatrt fekete-fehr mozg szaggatott vonal mutatja. Ha mr nem kell a kijells, akkor a Kijells / Megszntets menponttal szabadulhatsz meg tle. Minden kijelleszkz belltsai kzt szerepelnek a Md vlaszt gombok: . Ezek jelentse balrl jobbra:

  1. Ha j terletet jellnk ki, akkor a rgi kijells megsznik s csak az j l.
  2. Az eddigi kijells megmarad s az jonnan kijellt terlet hozzaddik.
  3. Az j kijells kivondik a meglvbl.
  4. (Metszet) Az eddigi kijellsnek csak az a rsze marad meg, amit az j kijells is tartalmaz.

Ez a Md kijelleszkznknt kln llthat. Ha a kijells nem gy mkdik, ahogy gondoltad, akkor valsznleg ez a Md van rosszul belltva.

  • Tglalap kijells: ezen s a kvetkezn nincs mit magyarzni.
  • Ellipszis kijells
  • Szabadkzi kijells: ezzel tetszleges krvonal kijellst rajzolhatsz.
  • Varzsplca kijells: rkattintva egy pontra kijelli azt a pontot s a krnyez hasonl szneket. A Kszbszint ugyanazt jelenti mint a Kitlts eszkznl.
  • Szn szerinti kijells: annyiban tr el a varzsplctl, hogy nem csak egybefgg terletet jell ki, hanem az sszes hasonl szn pontot.
  • Intelligens oll: ezzel pontokat helyezhetnk el valaminek a krvonala mentn, s a GIMP megprblja a pontok kzt kvetni a krvonalat. A krvonal kijellss alaktshoz be kell zrni a vonalat (azaz r kell kattintani a kezdpontra) majd a krvonal belsejbe kell kattintani.

Prbld is ki: ha van kijells, akkor festeszkzk sem mkdnek azon kvl, s ha mintt vagy sznt dobsz a kpbe, az is csak a kijellst fogja kitlteni.

 

talakteszkzk

Eme eszkzk hasznlatakor nem rt mr ismerni a rtegek mkdst.

Rtegek

Hozz ltre egy j kpet: a kpben egy darab rteg lesz, ami pont akkora, mint a kp, s a hatrt srga-fekete szaggatott vonal jelzi. Ez a vonal teht csak jelzs, csak a GIMP-ben ltszik, ha ms programmal nzed a kpet, akkor nem. Ha zavar, akkor ki-be tudod kapcsolni a Nzet / Rteg-hatrvonal megjelentse menponttal. Ezen a hatrvonalon kvl az adott rtegre nem lehet festeni, gyhogy nem is rdemes prblkozni.

A Rtegek lapon is szerepel a rteg: ott van egy szem, mellette egy kis hely, a rteg kicsinytett kpe, s a rteg neve. Kattints most a szemre: ezzel kikapcsolod eme rteg lthatsgt, s megpillantod a vgtelen rt, amit szrke ngyzetrcs jelkpez. Azrt kapcsold most vissza a rteg lthatsgt, s dobd bele az Eszkztr aljn lthat aktulis mintt! (Ha pp nincs ott ilyen, akkor a Prbeszdablakok / Mintk menponttal elhozhatod az sszes mintt.) A Rtegek lap aljn hat gomb van, a baloldalit megnyomva hozz ltre egy j rteget, ezzel egy ilyen prbeszdablak ugrik fel:

A Kitlts tpusa legyen tltszsg, s nyomd meg az OK-t! Vlaszd ki a Szntmenet eszkzt, s az Eszkzbelltsok lapon a Szntmenetek kzl vlaszd ki az Eltrbl tltszba tmenetet! Az eltrsznt lltsad fehrre, s ha most egy szp vzszintes vonalat hzol a kp teljes szlessgben, akkor ilyesmit kapsz eredmnyl:

Ha most a Rtegek lapon az j rteg sorban lv szemre kattintasz, akkor ki-be tudod kapcsolni eme rteg lthatsgt, s ltszik, hogy az alatta lv rteg teljes psgben megmaradt. Nagyjbl gy lehet elkpzelni a rtegeket, mint egymsra halmozott rsvett flikat: ami a legfels flin van, az teljes egszben ltszik, de persze az alatta lv rtegekbl eltakarja azt a rszt, ahol nem tltsz. s gy tovbb: a legals rtegbl csak az ltszik, ahol minden feljebb lv rteg tltsz.

m a fenti kpen ms is ltszik: a rteg egy pontja nem csak tltsz vagy nem tltsz lehet, hanem flig tltsz, majdnem flig tltsz, kicsit tbb, mint flig tltsz s gy tovbb 256 fokozatban. Azt, hogy egy kppont mennyire tltszatlan, a kppont Alfjnak is hvjk. Termszetesen az Ecset eszkzzel nveled a kppontok alfjt, a radrral pedig cskkented. (Ez all a legals rteg ltalban kivtel: abban ugyanis minden pont teljesen tltszatlan marad, gy a radr nem teszi tltszv, hanem a httrsznnel fest r.) A Rtegek lap a rtegek kis elnzeti kpn is szrke ngyzetrcs jelzi azokat a rszeket, ahol ama rteg tltsz. (Persze, ha egy rtegre pont ilyen szrke ngyzetrcsot rajzolsz, akkor nem fogod ltni a klnbsget az elnzeti kpen.)

A Rtegek lapon tudod kivlasztani, hogy ppen melyik rteggel akarsz dolgozni, gy, hogy rkattintasz a nevre vagy az elnzeti kpre. Az gy kivlasztott aktv rteget kiemelssel jelzi is ezen a lapon. A festeszkzk csak erre az aktv rtegre fognak festeni, az talakteszkzk csak ezt a rteget alaktjk t s a szrk (amikrl a kvetkez rszben rok) is csak ezt a rteget mdostjk. St, mr valsznleg tudod, hogy ezen a rtegen bell is csak a kijells terletn bell dolgoznak ezek. rdemes teht tbb rteget hasznlni, hisz ha valamelyik rteggel nem vagyunk megelgedve, akkor gy tudjuk megvltoztatni, hogy az a kp tbbi rszt nem rontja el.

A Rtegek lap aljn hat gomb van, balrl jobbra ezek a kvetkezk:

  1. j rteg ltrehozsa (az aktv rteg felett)
  2. Az aktv rteg feljebb mozgatsa
  3. Az aktv rteg lejjebb mozgatsa
  4. Az aktv rteg megktszerezse
  5. Lebeg kijells lehorgonyzsa (ez most nem rdekes)
  6. Az aktv rteg trlse

Ha dupln kattintasz egy rteg nevre, akkor tnevezheted.

Ahogy emltettem, gyakran a legals rteg nem radrozhat tltszv, csak httrsznv, ugyanis nincs alfa csatornja. Ezen gy vltoztathatsz, hogy a Rtegek lapon jobbat kattintasz erre a rtegre, s az Alfa csatorna hozzadsa pontot vlasztod.

A Vgs s az Igazts eszkzt leszmtva a belltsok kzt szerepel hrom gomb: . Egyes eszkzk esetben nem az "talakts" sz szerepel, gyhogy ne lepdj meg. Ezek a kvetkezkpp mkdnek: (Az thelyezs eszkz esetn kicsit msknt van, azt lejjebb, az egyes eszkzk bemutatsnl olvashatod.)

  • Az els gomb van benyomva, s ...
    • ... nincs kijells: ekkor az aktv rteget alaktja t az eszkz
    • ... van kijells: ekkor az aktv rtegen csak a kijellsen belli rszt alaktja az eszkz – mghozz gy, hogy a kijellt rszt kiemeli a rtegbl, s egy j Lebeg kijells nev specilis rtegbe helyezi – ez a Rtegek lapon specilis ikonnal meg is jelenik. Amg ennek "Lebeg kijells" a neve, addig ms rtegen nem tudunk dolgozni. Kattintsunk teht dupln eme "lebeg kijells" nevre, vltoztassuk meg a nevet, s ezzel egy kznsges rtegg vlik!
  • A msodik gomb van benyomva: ha van kijells, akkor a kijells krvonalt alaktja t, a kp tartalma nem vltozik.
  • A harmadik gombot benyomva az aktulis tvonalat alakthatjuk t.
  • thelyezs: Ha a fent emltett els gomb van benyomva, akkor mindenkpp az egsz rteget viszi arrbb, fggettlenl attl, hogy van-e kijells. Vigyzz! Ha rteget prblsz thelyezni, akkor nem felttlenl az aktv rteget teszi arrbb, hanem azt, ami az egrgomb megnyomsa helyn ltszdik – teht olyan helyen kell lenyomni az egrgombot, ahol a kvnt rteg nem tltsz, s nem is takarja semmi. Ha ez knyelmetlen, akkor az eszkzbelltsok lapon kapcsolj t Az aktv rteg thelyezsre!
  • Igazts: Az igaztani kvnt rteget a kp ablakban kell kattintssal kijellni, tbb rteget Shift+kattintssal, vagy lenyomott egrgombbal egeret hzva jellhetnk ki. (Kattintssal csak lthat rteget tudunk kivlasztani, ami nincs takarva.) Az eszkzbelltsok lapon tallhat gombokkal vgezhetjk az igaztst.
  • Vgs: bekeretezheted a kp egy rszt, kattintasz a kereten bell, s a kpbl csak a bekeretezett rsz marad meg. Az eszkzbelltsok lapon kppontra pontosan meg lehet adni, hogy mi maradjon a kpbl, de a kpablakban a keret sarkait is arrbb lehet tenni.
  • Forgats: ez (s a kvetkez hrom eszkz is) a kvetkezkpp mkdik: a Rtegek lapon kivlasztod a mdostani kvnt rteget, majd rkattintasz a kpre: ekkor megjelenik egy prbeszdablak, ahol az talakts pontos rtkeit megadhatod. Eme prbeszdablakon kvl a kpen az egrrel is vezrelheted az talaktst. Ha megvagy, akkor a prbeszdablak Forgats gombjt megnyomva vglegestheted a mveletet.
  • tmretezs: hasonlan mkdik, mint a Forgats, csak itt persze az tmretezs gombbal vglegestheted a mveletet.
  • Nyrs: lsd mint feljebb.
  • Perspektiva: lsd mint feljebb.
  • Tkrzs: az eszkzbelltsoknl lehet megadni, hogy vzszintesen vagy fgglegesen akarsz tkrzni.

Egyb eszkzk

  • tvonalak:
    A GIMP-ben az tvonalak nven bezire grbk segtsgvel bonyolult brkat hozhatunk ltre. Egy tvonal tbb klnll komponensbl llhat. Egy komponens tbb egymshoz kapcsold szakaszbl llhat. Minden szakasz a kt vgpontja (ezt rgztsnek nevezzk a GIMP-ben) kzt hzdik, a grblett pedig a vgpontjaihoz csatlakoz egy-egy vezrlpont hatrozza meg.A fenti brn egy kt grbbl ll tvonal lthat. A kijellt rgzts fehr, s csak az vezrlpontjai ltszdnak. Az albbi kpen ltszik az tvonalak lap. Hasonl mveleteket lehet velk vgrehajtani, mint a rtegekkel, de van hrom j gomb: az tvonal kijellss alaktsa, a Kijells tvonall alaktsa (ennek megfelel menpontok a Kijells menben is vannak) s az tvonal krberajzolsa (ennek a menpontja a Szerkeszts menben is megtallhat), melyekrl mindjrt sz lesz.

    tvonal ltrehozsa

    Ha van pp kijellsnk, akkor az tvonalak lapon a Kijells tvonall alaktsa gombbal ltrehozhatunk belle egy j tvonalat.

    Ltrehozhatunk kzzel is tvonalakat az tvonalak eszkzzel (). Bal egrgombbal kattintva ltrehozhatjuk az els rgztst (szakasz vgpontot), majd tovbb kattintgatva jabb rgztsek lehelyezsvel kszthetjk el a komponenst. Csak kattintgatva a grbe szgletes lesz, s a vezrlpontok nem ltszanak. Ha az egrgombot nyomva tartva hzzuk is az egeret, akkor rgtn a vezrlpontokat is meghatrozhatjuk s vesek lesznek a szakaszok. Ha be akarjuk zrni a komponenst, akkor a Control gombot nyomva tartva vigyk az egeret a komponens kezdpontja fl (ekkor a kurzor mellet kt egymsba kulcsold karika jelenik meg) s kattintsunk! Ezen kvl a kvetkezkpp szerkeszthetjk a grbt:

    Egy rgztsre kattintva kijellhetjk a pontot (ekkor kitltetlenn vlik). Shift+kattintssal tbb rgzts kijellhet.

    A kijellt rgztseket egrrel arrbb vihetjk. Az Alt gombot nyomva az egsz tvonalat arrbb vihetjk.

    Control+Delete billentyvel a kijellt rgztsek trlhetk.

    Ha az egeret egy grbeszakasz fl visszk, akkor az egrkurzor mellet megjelenik a ngy g nyl: ekkor az egrrel arrbb vihetjk a szakasz ama pontjt, s az egsz szakasz megfelelen grblni is fog. Ha kzben a Shift gombot is nyomjuk, akkor a szomszdos szakaszok is vele grblnek, hogy ne legyen trs a grbben.

    Ha a komponens valamelyik vgpontja van csak kijellve, akkor a grbn kvl kattintva jabb rgztsek fzhetk a komponenshez.

    A grbn kvl kattintva j, az elbbiekkel nem sszefgg komponenst kezdhetnk, ha:

    Mindkt vgpont ki van jellve.

     - Egyik vgpont sincs kijellve.

     - A kattints kzben nyomjuk a Shift gombot.

    Ha egy vezrlpont fl visszk az egeret, akkor a kurzor kzz alakul, s a vezrlpontot arrbb vihetjk. Ha kzben a Shift-et nyomva tartjuk, akkor az adott rgztshez csatlakoz msik vezrlpont is mozog, hogy ne legyen itt trs a grbben.

    Ha nem ltszik egy rgzts vezrlpontja, akkor a Control billentyt nyomva tudjuk azt kihzni a rgztsbl.

    Ha egy komponens egyik vgpontja van kijellve, akkor a Control-t nyomva egy msik komponens vgpontjra kattintva ssze lehet fzni a kt komponenst.

Az talakt eszkzkkel az egsz tvonalat talakthatjuk, ha az eszkzbelltsok lapon a Hatkr gombok kzl az tvonal talaktsa gombot nyomjuk le. (Csak ne felejtsk visszalltani!) , igen, mikor az tvonal szerkesztse utn tvltunk msik eszkzre, akkor lthatatlann vlik az tvonal, de az tvonalak lapon a rtegekhez hasonlan bekapcsolhatjuk a lthatsgt.

Rajzols tvonalakkal

Ugyan az tvonalak lapon a rtegekhez hasonlan ki-be lehet kapcsolni egy tvonal lthatsgt, az tvonal nem fog ltszani, ha nem XCF formtumba mentjk a kpet. Viszont ktflekppen is lthat hatst rhetnk el: az tvonal kijellss alaktsval, s az tvonal krberajzolsval.

Az tvonalak lapon az tvonal kijellss alaktsa gombbal az aktulis tvonal alapjn kijellsnk lesz, amit pldul kitlthetnk sznnel, szntmenettel, de persze brmi mst csinlhatunk vele, amit egy kijellssel ltalban. Pldul fekete-fehr kpnket finomthatjuk ezzel: az els kpen lthat madr fekete rszeit kijelltem a Szn szerinti kijells eszkzzel, az tvonalak lapon lv gombbal talaktottam a kijellst tvonall, majd a msik gombbal az tvonalat kijellss, s egy j rtegen feketvel tltttem ki a kijellst, gy kaptam a msodik kpet. Az tvonal kijellss alaktsa ugyanis nem trdik a kijells kis rcskeivel.

Az tvonal krberajzolsa gombot megnyomva (ne feledd, ez megtallhat az tvonalak lapon s a Szerkeszts menben is!) a kvetkez prbeszdablak ugrik fel (ha lenyitottuk a Vonalstlust is):

Nhny plda:

Elszr pirossal rajzoltam krbe, a Tlnylsi korltot 100-ra lltva; majd feketvel, 0 Tlnylsi korlttal, gy ltszik a Tlnylsi korltot bellts hatsa.

Az elbbi madr Sr pontozs tpus Elredefinilt vonalmintval.

Ehez elszr Ecset eszkzt vlasztottam, belltottam a Pencil Sketch (16x16) ecsetet, az eszkzbelltsok kzt a Szntmenet sznnek hasznlatt German flag smooth szntmenettel 100 px hosszal. s ekkor jhet az tvonal krberajzolsa, ahol csak be kell kapcsolni a Krberajzols festeszkzzelt (s persze az Ecset eszkzt vlasztani).

s arrl mg nem is szltam, hogy az Egyenletes helyett a Mintt vlasztva az aktulis mintval fogja kitlteni a vonalat, vagy hogy nem csak az Ecset eszkz vlaszthat krberajzolshoz...

  • Sznpipetta: a kp egy pontjra kattintva megadja, hogy milyen szn van ott, valamint a Pipettamd belltstl fggen az eltr- vagy a httrsznt erre a sznre lltja. (Pldul rkattintunk ezzel a tzpiros Ferrari oldalra, akkor utna tzpiros sznnel festhetnk.)
  • Nagyts: az Eszkzbelltsoknl adhat meg, hogy nagytson, vagy kicsinytsen.
  • Szveg: vlaszd ki ezt az eszkzt, kattints a kpre: ezzel megjelenik a szvegszerkeszt ablak, amibe a szveget berhatod. Amint elkezdesz rni, ltrejn egy j szveges rteg. A szvegszerkeszt ablakot brmikor bezrhatod, a bettpust pedig az Eszkzbelltsok kzt vltoztathatod meg. Ha most a szveg rtegn kvlre kattintasz, akkor j szveg rteget hozhatsz ltre. Ha jra szerkeszteni akarsz egy szveg rteget, akkor:
    1. Vlaszd ki a Szveg eszkzt!
    2. A Rtegek lapon vlaszd ki a szerkesztend szveg rtegt!
    3. Kattints a Kpablakban a szvegre! (Bizonyos esetekben mg egy kattints kell ide, hogy megjelenjen a szvegszerkeszt ablak.) gy nem csak a szveget tudod trni, de a bettpust is megvltoztathatod.
    A fenti kpen ltszik, hogy a szveges rtegnek a Rtegek lapon nem elnzeti kpe jelenik meg, hanem egy T bets ikon: ez jelzi, hogy t lehet rni benne a szveget. De ha pldul belefestesz ebbe a rtegbe, akkor norml rtegg alakul, rendes elnzeti kppel, de persze onnantl kezdve a benne lv szveget nem lehet a Szveg eszkzzel trni.

 

Rajzols:

Egyenest brmelyik rajzol eszkzzel (ecset, ceruza, radr stb.) tudsz rajzolni: kattints az egyik vgre, aztn Shift+kattints a msik vgre.
Szabadkzi rajzot is ezzel a mddal tudsz megvalstani.

Kr, ngyzet, elipszis: Vlassz a rajzolsnak megfelel eltrsznt, majd eszkzt. Jelld ki vele a kvnt nagysg krt, elipszist, tglalapot, kockt, majd Szerkeszts>kijells krberajzolsa, itt megadhatotd a vonal vagy ecset vastagsgt, a vonal vgnek formjt, s a sarkok vt, az lsimtst, s vlaszthatsz egyb festeszkzt is. Ha mindent belltottl, hagyd jv.


  WebLego  Szerki.

 Forrsok s kiegsztsek:

www.gimp.hu
primandras.hu

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Ltogatk az oldalon

 

 
Levlkld

 

 
Banner csere

 
 
 
Go
 

 

Kapcsolat

Adatvdelmi tjkoztat

 

 


Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU